Thursday, 9 January 2014

Wahai Pengalaman Bekerja.....

Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Sudah lama rasanya tidak mengupdate blog ni...dah bersawang pon...hihik....tiba2 terdetik hati nk share pengalaman terbaru yang dialami oleh diri yang kerdil ini ketika drive pulang dari kerja petang tadi....

Selepas tamat belajar, saya dan rakan2 sibuk mencari kerja....yang murah rezeki dah berkerja dengan jayanya, dan begitulah sebaliknya....puas saya menghadiri open interview dan menghantar resume ke merata tempat...tapi yang sedihnya bila dah dpt abah dan mama melarang saya bekerja...atas alasan bahaya sebab kami sekeluarga tidak tinggal di kedah lagi....okay...saya pasrah.....

Tanggal 30 Disember 2013  jam 10.39 pagi (iye2 je) saya dikejutkan dengan panggilan dari sebuah organisasi yang menawarkan kerja untuk saya...yeay! Bekerja di Pulau Mutiara.....

Sebenarnya sewaktu interview di organisasi tu saya xde la ready sangat, tapi berkat doa dan keyakinan diri serta kegigihan mencari secebis pengalaman.....Alhamdulillah....(thanks husna sbb inform n teman saya p interview)

Allah itu maha kaya.....Pada 2 Januari 2014 bermulalah pengalaman hidup saya yang mencari secebis pengalaman kerja.....Untuk mendapatkan pengalaman bekerja tu, sebenarnya saya harus belajar dan menerima pelbagai lagi pengalaman....okay, bunyi mcm pelik....haha

Wahai rakan2, sebenarnya bukan mudah nak bekerja ni....sebab tu la ibu bapa kita dok risau.....bagi situasi saya, pengalaman bekerja termasuklah pengalaman memandu di subuh hari utk mengelak dari jln jem dan feri terlepas, pengalaman berlari2 mengejar feri, pengalaman naik feri sebagai pengguna jalan kaki, pengalaman naik shuttle bus(yg free tu), and of course pengalaman bekerja...jika ditugaskan di kaunter, saya akan berhadapan dengan ratusan orang sehari...boleh bayangkan x.....haha!

Sebagai seorang yang pernah menimba ilmu, tugasan yang dilaksanakan diselit juga dengan ilmu yang pernah dicurahkan oleh pendidik2 tersayang dulu2...cewah bunyi mcm dah berkurun!
Ethics, service management, seminar in public management,organizational behavior, quality management n bnyk lg la! hadoi penat nk ingat....ngee

Yang saya nak tekankan disini, okey sekali lagi saya ulang... tekankan disini ialah pengalaman sebagai front line employees....aha.....tingat madam jaja ckp dulu, staff yg kt dpn kaunter tu bkn robot atau mesin yang boleh standardizekan service depa kt smua customer...okey3....so?

So, sepanjang saya bertugas di kaunter sebenarnya sangat seronok dan enjoy...cuba memahami masalah customer...wajib senyum kt semua customer..haha...buleh camtu....intonasi suara yang betul anddddd greetings jgn lupa even depa ada masalah pendengaran...ok?

Berdepan dengan customer yang berbangsa asing atau lebih clear lagi cina dan india....sebenarnya depa ni ok ja....hehe....just cakap elok2 n bagi depa paham cakap kita dengan sebaiknya... mesti depa best....lagi best bila dah selesai terima borang permohonan depa, depa salam kita n wish "May God Bless You" , "Have a Nice Day" , "Thanks a lot" n mcm2 lg sambil buat muka mcm comel je macam comel je.....haha.....nmpk depa happy sangat.....okay, tulah pengalaman yang tak ternilai bagi diri saya disamping pengalaman yang lain.....bila drive balik umah boleh tergelak sorang2 dalam keta...terubat tension jln jem....

Hmm, harini  baru genap 6 hari saya bekerja, jadinya nanti2 saya cerita lagi.....cerita pengalaman bekerja buat rakan2 saya yang boring di rumah tu....tgh2 tension cari keja tu baca la luahan hatiku yang panjang lebar ni....hihik


p/s :
Next post saya nak share view dari opis saya....Subhanallah sangat cantik....okey see ya! adios~



2 comments:

  1. pergh!udah koje kome..blanja plisssss

    ReplyDelete
  2. Waahhh... Congrats Anun.. aku jer yang menganggur lagi.. huhu.. keja kat mana anun?

    ReplyDelete