Sunday, 2 December 2012

Boikot Memboikot....

Al-kisah


Assalamualaikum...
Hye kenkawan...
Salam sejahtera.....


Post kali ni, tentang boikot memboikot....
haaaaaa....
mesti dok tertanya-tanya boikot apa kann......
okay3, my fren and me dok boikot mekdi.....
pastu, dok support la burger tempatan....hihi
pastu, makan punya makan....
tadaaaaa!!!! (rujuk gambar dibawah)


keracunan sudahh....
pesanan buat anda semua, berhati-hati memilih makanan.....
bg kes kitorang ni.....BURGER...haha
skrg sngt fobia tgk gerai tu....zzzzzzzz
boikot mekdi n C***e....!!!

oke..bye~

Si beluncas yang bertaste "kari poley"


Assalamualaikum....

Ini gambar si beluncas yang makan daun kari di rumah saya.....2 ekor.....sgt comel...^_^










Monday, 26 November 2012

Kabus pagi...

Assalamualaikum....

Apa khabar anda,anda dan anda? 
Semoga sehat2 la ye....
Memandangkan sekarang musim hujan n panas yang x menentu,harap anda semua dapat menguatkan diri anda.....YEAH!

Okeh,hari ni 26 Nov 2012 merupakan hari dimana Test Project Management dijalankan!
Bak kata rakan karib saya di facebooknya, 

What happened in Project Management test just now: Tik tok, Mind block, Pen stop, Eye pop, Full shock, Jaw drop, Time up, No Luck. (H.Husna,2012)
p/s: una, ini bukan plagiarism k...i wat citation nama u..ahakss
Hmmmm...buleh imagine x soklannya bagaimana......zaaasss
   

Okeh...actually,nak cerita pasal kabus pagi di Merbok 2 hari lps....pagi keesokkan hari, yg sebelumnya hujan seharian tuuuu...ingat x ingat x? x ingat sudah!

Disini, saya ada beberapa gambar yang nak disharekan dengan anda...;)







Udara pada pagi tu sangat nyaman......Alhamdulillah...

Okey, sekian sahaja...saya nak siapkan assignment pulak....bye!
Assalamualaikum.....(^_^)v



Saturday, 24 November 2012

Aiskrim Malaysia + Hujan Lebat = Awesome!



~Aiskrim Malaysia~

Assalamualaikum....
Harini 24 November 2012 bersamaan 10 Muharam 1434 hijrah...
kepada yg berpuasa, selamat berpuasa diucapkan...
Sudah lebih kurang 6 jam hujan turun dengan lebatnya di kawasan Merbok....
Mesti penduduk kt sini especially student tgh kesejukkan n tido...hehe
Berlainan pula dengan saya dan housemate...
kitorang tak balik umah(kampung) minggu ni....
tahu sbb apa?
sebab keja yang banyaknyaknyak....yeah
saya x balik minggu ni sbb :
1)ahad= submit individual assignment 5 proma
2)isnin=test proma
3)selasa=submit research proposal chapter 1&2
4)rabu=mandarin speaking test
5)khamis=presentation public finance
(^_^)v
okay3,berbalik kepada tajuk diatas, pasal aiskrim....
tgh hujan2 lebat ni, we all enjoy mkn aiskrim! sejukjukjuk
apa2 pun, jangan jadikan hidup anda diselubungi stress.......
enjoy your student life~
byeeee



 perisa=oren

Thursday, 4 October 2012

I Won't Give Up.......:)


When I look into your eyes
It's like watching the night sky
Or a beautiful sunrise
There's so much they hold
And just like them old stars
I see that you've come so far
To be right where you are
How old is your soul?

I won't give up on us
Even if the skies get rough
I'm giving you all my love
I'm still looking up

And when you're needing your space
To do some navigating
I'll be here patiently waiting
To see what you find

'Cause even the stars they burn
Some even fall to the earth
We've got a lot to learn
God knows we're worth it
No, I won't give up

I don't wanna be someone who walks away so easily
I'm here to stay and make the difference that I can make
[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/j/jason_mraz/i_wont_give_up.html ]
Our differences they do a lot to teach us how to use the tools and gifts we got Yeah, we got a lot at stake
And in the end you're still my friend, at least we did intend for us to work
We didn't break, we didn't burn
We had to learn how to bend without the world caving in
I had to learn what I've got, and what I'm not
And who I am.

I won't give up on us

Even if the skies get rough

I'm giving you all my love
I'm still looking up
Still looking up...

I won't give up on us
(No I'm not giving up)
God knows I'm tough, He knows
(I am tough, I am loved)
We've got a lot to learn
(We are alive, We are loved)
God knows we're worth it
(And were worth it)

I won't give up on us
Even if the skies get rough
I'm giving you all my love
I'm still looking up...



Thursday, 27 September 2012

Proses Urutan Wajah




ASSALAMUALAIKUM....
Apa khabar semua?
Harap2 baik la ye...
Bagaimana dengan hari anda?
penat?
Jom kita wat urutan wajah....=P


Dah selesai? kalo belom sila buat...hihi
Bye~

Tuesday, 25 September 2012

Aktiviti masa lapang~

Assalamualaikum kenkawan!
Apa khabar?
Semoga sihat la ye.....
Malam ni saya nak kongsi kesedapan tepung kek coklat moist yang dijual oleh classmate saya....haha (kongsi kesedapan tepung kek??haha) whatever~










Terliur x? sila order tepung kek ni segera!
 cara penyediaan sangatlah mudah!
tak perlu guna mixer n oven....
masak guna periuk kukus ja.....pastu kacau guna senduk...
sesuai la utk saya yg bujang + tinggal di rumah sewa ni......
kek ni dalam 2 jam dah siap.....so, sila order sekarang kat http://www.facebook.com/boutique.zara

Thursday, 13 September 2012

13 Perkara Haram yang sering muslimah lakukan...






1. Bulu kening
Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng
Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah

3. Wangian
Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang – Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada
Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi
Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher
Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan
Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecu ali pergelangan tangan dan wajah saja – Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan
Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya – Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata
Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara)
Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik – Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi – Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya – Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.
Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian
Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut
Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Tuesday, 11 September 2012

Apa Makna Wanita Cantik Pada Lelaki?



Memang betul semua lelaki mahukan pasangan yang cantik. Tetapi benarkah cantik itu yang akan mereka nilaikan apabila bergelanggang di pentas rumahtangga nanti? Artikel kali ini cuba merungkai citarasa dan nilaian kaum lelaki terhadap kecantikan.

Semua orang tahu bahawa kecantikan itu satu nilai yang tinggi. Seorang yang mahu memilih perhiasan rumah, pasti akan dicari yang cantik. Pakaian juga begitu, nilainya pada cantik. Makin cantik, makin tinggi harganya.

Dalam bab memilih pasangan, cantik memang dianggap sebagai nilai utama. Bahkan terdapat amalan dalam sesetengah masyarakat, semakin cantik si gadis maka semakin tinggi harga mahar dan hantarannya.

Tetapi awas.

Cantik pada nilaian seorang lelaki akan terus berubah apabila memasuki dunia perkahwinan. Dunia yang kerapkali menjadikan si cantik tidak menang dengan hanya bermodalkan cantik. Kerana itu perlu difahami dengan jelas, bahawa perkahwinan itu bukan hanya cerita dalam bilik tidur.

Bukan hanya pada kemanjaan, lemah gemalai, ketawa mengusik, berwangi-wangian, bersolek, berdandan dan sebagainya. Perkahwinan adalah suatu ranjau yang luas. Tidak mungkin ditempuh dengan seronok-seronok sahaja.

Maka si cantik yang hanya bermodalkan cantik, bakal tersepit apabila semakin lama menjadi ahli kepada dunia rumahtangga.

Kalau sebelum berkahwin, rengekan manjanya sudah cukup menjadikan si lelaki mengalah, selepas berkahwin mungkin tidak lagi. Kalau sebelum berkahwin, berlagak comel itu dilihat sebagai comel, selepas berkahwin ia mungkin lebih ditafsirkan sebagai mengada-ngada.

Jangan salah faham. Ia sama sekali bukan disebabkan oleh faktor bosan, jemu dan yang sewaktu dengannya.

Ia soal praktikal. Soal realiti. Soal tindakan, bukan teori.

Selepas berkahwin, cantik pada nilaian seorang lelaki bukan pada kecantikan fizikal atau luaran seorang isteri. Anda berdandanlah sehebat mana sekalipun, jika anda gagal menyelami perasaan sang suami, pada dia anda tiada erti.

Semburlah perfume sebanyak mana sekalipun ke tubuh anda, jika anda tidak pandai mengurus atur rumah dan memastikan rumah anda kemas, bersih dan tersusun setiap masa, maka pada suami, anda seolah tiada erti.

Kerana apa?

Kerana mereka menganggap isteri mereka sebagai teman, kawan dan orang yang sama-sama berperanan. Bukan model. Bukan ratu. Bukan permaisuri.

Tetapi anda mungkin beruntung jika takdirnya anda bersuamikan lelaki yang tahap sabarnya luar biasa. Mungkin pada satu tilikan, ia kelihatan seperti ‘kesabaran’ yang luar biasa. Tetapi pada tilikan yang lain, dia sebenarnya mungkin malas melayan sikap negatif anda, atau sentiasa mengalah walaupun tidak suka dengan perangai anda. Mungkin untuk jangka masa pendek, ia kelihatan ok. Tetapi untuk jangka masa panjang, perlu juga disedari bahawa pasangan anda itu manusia dan bukannya malaikat.



CANTIK
Saya bercakap tentang segelintir wanita yang suka menjadikan kecantikan mereka sebagai modal untuk bahagia. Maka saya katakan tidak.

Besar mana sangatlah nilai cantik itu dalam rumahtangga?

Malanglah kalau seorang gadis tidak kisah dengan kekemasan dirinya, kekemasan tempat tinggalnya, kemahiran membuat kerja rumahnya, kemalasan yang berakar umbi dalam dirinya dan segala perangai negatif yang lain, dengan beranggapan bahawa dia cantik, dan dia akan bahagia. Dia akan beroleh suami yang sayangkan dia dan tidak kisah dengan sikap negatif yang ada padanya.

Saya katakan bahawa wanita sedemikian adalah wanita yang malang.

Cuba anda lihat contoh. Seorang suami yang pulang dari kerja dalam kepenatan, dia bukan hanya mahukan senyuman anda di muka pintu, atau segelas air yang anda hulurkan. Dia mahukan anda memahami dirinya. Ada banyak cara lelaki minta difahami. Antaranya adalah dengan tidak menambahkan kepenatannya dengan soalan-soalan bodoh atau kerenah-kerenah yang menyakitkan hati.

Tetapi bayangkan, kalau seorang isteri yang hanya cantik tetapi tidak cerdik dan tidak matang. Suami pulang disambut dengan senyuman menawan, pakaian cantik dan wangi semerbak. Tetapi belumpun sempat suami duduk di sofa, mulutnya sudah berceloteh itu dan ini. Katakan sebelum suami pulang tadi, ada berita buruk yang diterima atau ada masalah yang berlaku. Masa itu juga lah semuanya diluahkan pada sang suami, yang masih terkial-kial menghilangkan penat.

Dalam situasi tersebut, pertengkaran mungkin terjadi. Waktu itu, dia tidak kisah pun walau anda secantik bidadari.

Situasi yang lain. Suami seorang yang aktif, suka berfikir, banyak idea dan gemar berhujah. Suami sukakan percambahan idea dan mahukan teman berfikir yang matang. Bagaimana jika isteri hanya cantik, tetapi setiap lontaran suami tidak bersambut? Suami bercakap tentang perancangan keluarga, isteri hanya mengangguk dan mengiyakan. Suami bercakap tentang strategi kewangan keluarga, isteri hanya mengikut dan mengiyakan.

Lama kelamaan, pertengkaran boleh berlaku. Dan waktu itu juga, cantik tiada makna.



MATANG

Percayalah, seorang suami memang mahukan yang cantik sebagai pasangan, tetapi hakikatnya dia LEBIH perlukan yang matang sebagai teman.

Maka pokoknya di sini bukanlah pada anda itu cantik atau tidak cantik. Apa yang lebih utama adalah pembentukan diri, sifat dan sikap anda dalam menuju ke alam rumahtangga. Buanglah sifat negatif yang anda dan berusahalah membentuk kematangan dalam diri.

Cuba belajar bertolak ansur dengan housemate atau roomate anda, kerana itu suatu latihan untuk anda bertolak ansur dengan pasangan anda nanti. Cuba belajar mengurus diri dengan teratur dan mengurus rumah atau bilik anda dengan konsisten, kerana itu juga suatu latihan untuk melengkapi kebahagiaan anda suatu hari nanti.

Belajar dan terus belajar. Jangan selesa dengan kecantikan dan paras rupa, sehingga anda bodoh sombong untuk belajar dan terus ego untuk berubah. Kelak, anda sukar untuk bahagia.

Justeru, artikel ini mengajak anda yang mungkin berada dalam situasi di atas, atau mengenali rakan-rakan yang sedang berada dalam kemelut di atas, supaya sama-sama kita sedar. Lebih-lebih lagi wanita, kebersihan diri dan tempat tinggal sebelum berkahwin perlu dititikberatkan.

Ingat, anda akan beralih kepada sebuah kehidupan yang sungguh praktikal, bukan teori yang mengasyikkan!

Sumber: akuislam.com

Sunday, 2 September 2012

Seven Qualities that Allah Loves

1. TAWBAH (Repentance) 
"For Allah loves those who turn to Him constantly (in repentance)" [Surah Al Baqarah 2:222]

2. TAHARAH (Purification)
"Allah loves those who keep themselves pure and clean." [Surah Al Baqarah 2:222]

3. TAQWA (Piety)
"For Allah loves the righteous (the pious)." [Surah Al Tawbah 9:4]

4. IHSAN (Goodness & Perfection)
"For Allah loves those who do good" [Surah Ali 'Imran 3:134]

5. TAWAKKUL (Trust in Allah)
"For Allah loves those who put their trust (in Him)." [Surah Ali 'Imran 3:159]

6. ADL (Justice)
"For Allah loves those who judge in equity." [Surah Al Ma'idah 5:42] "For Allah loves those who are fair (and just)." [Surah Al Hujurat 49:9]

7. SABR (Patience)
"And Allah Loves those who are firm and steadfast (As-Sabirin (the patient))." [Surah Ali 'Imran 3:146]


★ Seven Qualities that Allah does not Love ★

1. ISRAAF (Extravagance)
"But waste not by excess: for Allah loves not the wasters (Al-Musrifun (those who waste by extravagance))." [Surah Al An'am 6:141]

2. ISTIKBAAR (Pride)
"Verily He loves not the arrogant (proud)." [Surah Al Nahl 16:23]

3. MUKHTAL FAKHOOR (Arrogant boaster)
"For Allah loves not any arrogant boaster." [Surah Luqman 31:18]

4. UDWAAN (Transgression)
"For Allah loves not transgressors." [Surah Al Ma'idah 5:87]

5. ZULM (Evil, Wrongdoing)
"But Allah loves not those who do wrong (Zalimun (oppressors, polytheists and wrong doers))." [Surah Ali 'Imran 3:57]

6. KHIYAANAH (Treachery)
"For Allah loves not the treacherous." [Surah Al Anfal 8:58]

7. MUFSIDEEN (Mischief-makers)
"And Allah loves not those who do mischief." [Surah Al Ma'idah 5:64]

7 Dangerous acts after a meal

1. Don’t smoke 

 Experiments from experts proves that smoking a cigarette after meal is comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher)

2.Don’t eat fruits immediately

 Immediately eating fruits after meals will cause stomach to be bloated with air. Thre fore take fruits 1 -2 hours after meal or 1 hour before meal.


3.Don’t drink tea

 Because tea leaves contain a high content of acid. This substance will cause the protein content in the food we consume to be hundred thus difficult to digest.


4.Don’t loosen your belt

 Loosening the belt after meal will easily cause the intestine to be twisted and blocked.


5.Don’t bathe

Bathing after meal will cause the increase of blood flow to the hands, legs and body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease, this will weaken the digestive system in our stomach.


6.Don’t walk about

People always say that after a meal walk a hundred steps and you will live till 99. In actual fact this is not true. Walking will cause the digestive system to be unable to absorb the nutrition from the food we intake.


7.Don’t sleep immediately

The food we intake will not be to digest properly. Thus will lead to gastric and infection in our intestine.


Please forward it to your friends let them be aware about….
Be Healthy .....!!!!!!!! <3

Monday, 27 August 2012

Petua Tradisional Merawat Gastrik




1. Susu Kambing - Amalkan meminum susu kambing yang baru diperah. Jika sukar untuk mendapatinya, boleh juga amalkan meminum susu kambing yang dijadikan susu tepung. Amalkan meminumnya setiap hari.

2. Daun Betik - Ambil sehelai dua daun betik rambai atau akarnya dan rebus. Air rebusan itu diembunkan semalaman dan minum setiap hari sebelum masuk tidur.

3. Akar Patawali - Akar patawali juga boleh dijadikan sebagai penawar penyakit gastrik. Caranya ialah dengan merebus akar patawali ini dan minum air rebusannya setiap pagi. Harus diingatkan akar patawali adalah sangat pahit.

4. Selaput tunggul - Ambil tujuh helai daun selaput tunggul. Ramaskan daun-daun tersebut dengan sedikit air sehingga menghasilkan air berwarna hijau. Campurkan dengan susu segar dan minum setiap malam.

5. Daun sembong - Ambil daun sembong sebanyak lima helai dan direbus dengan tiga gelas air. Biarkan mendidih sehingga tinggal kira-kira setengah gelas dan campurkan dengan sedikit garam. Amalkan meminumnya setiap pagi sebelum mengambil sarapan pagi.

6. Daun mengkudu - Ambil lima helai daun mengkudu dan rebus. Daun yang sudah direbus itu, boleh lah dimakan dengan kicap.

7. Daun bunga lili - Layurkan daun lili ke atas sapu. Kemudian, sapukan minyak kelapa ke atas daun yang telah layu itu. Ambil sedikit asam jawa dan ramaskan, kemudian tempekkan pada perut, manakala daun bunga lili dijadikan sebagai pembalut.

8. Tempurung kelapa - Tempurung kelapa yang tidak terlalu tua dibakar hingga jadi arang dan dimasukkn ke dalam air secukupnya. Tapiskan dan ambil airnya. Minumlah air tersebut setiap pagi dan petang.
 

Psikologi Warna



Ahli fisiologi dan psikologi menjelaskan ada 4 warna utama : merah, hijau, kuning dan biru. Biarpun tidak dapat dinyatakan daripada sudut saintifik, umum menerima warna mempunyai karektor atau sifat yang berbeza dan mempuny
ai pengaruh dalam setiap aspek kehidupan manusia, termasuk personaliti.

Berikut adalah beberapa contoh warna yang dikaitkan dari sudut psikologi :

Merah - Melambangkan keadaan psikologi yang mengurangkan tenaga, mempercepatkan denyutan nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepat pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan berahi.

Merah Terang - Mewakili kekuatan, kemahuan atau cita-cita. Warna ini turut melambangkan agresif, aktif, kemahuan keras, penuh ghairah dan dominasi.

Merah Jambu - Romantis, feminin, pengemas dan penuh jenaka.
Biru - Ketenangan yang sempurna. Mempunyai kesan menenangkan pada tekanan darah, denyut nadi dan pernafasan sekali gus membantu meningkatkan kesihatan diri.

Biru Tua - Melambangkan perasaan yang mendalam. Bersifat perasa, bersikap tenang, bijaksana, tidak mudah tersinggung dan mempunyai ramai kenalan.

Biru Muda - Warna ini melambangkan keteguhan dan bertahan. Bagaimanapun, penggemarnya sedikit keras kepala, sering bangga diri dan berpendirian tetap.

Kuning - Mewakili sifat kegembiraan, cukup santai, mempunyai cita-cita setinggi langit.

Kuning terang - Melambangkan sifat spontan dan toleransi. Begitu menonjol tetapi berubah-ubah sikap, suka berharap dan dermawan.

Hijau - Melambangkan adanya suatu keinginan, ketabahan dan keras hati. Mempunyai peribadi yang keras dan berkuasa. Warna ini mampu meningkatkan rasa bangga. Penggemar warna ini sering menjadi pilihan untuk mendapatkan nasihat.

Kelabu - Samar-samar karektornya. Kecenderungan lebih neutral.

Hitam - Melambangkan kehidupan yang terhenti dan memberi kesan kehampaan, kematian, kegelapan, kebinasaan dan kerosakan.

Coklat - Suka merebut, tidak bertolak ansur, pesimis terhadap kesejahteraan dan kebahagiaan masa depan.

Ungu - Warna ini adalah campuran warna merah dan biru. Sifatnya sedikit kurang teliti tetapi selalu penuh harapan.


7 Healing Foods to fight common cold



1. Chicken soup

why: It’s been called nature’s penicillin and is at the top of the list for its curative powers. Hot chicken soup helps clear clogged airways,

2. Hot and spicy food

Chilies or spicy sauces to help ease congestion. Cook Indian or other ethnic foods that contain these ingredients, or simply add a spicy sauce to foods for extra zip

3. Garlic

This fragrant bulb contains a flavoring agent called alliin which acts as a decongestant. Garlic is also believed to act as an antioxidant and destroy free-radicals, the active oxygen molecules that damage cells


4. Fluids
To keep you liquefied.

5. Citrus fruits

Reach for citrus fruits to increase your vitamin C intake. Drink orange juice for breakfast, snack on half a grapefruit, or add tangerine slices to a lunchtime salad. Getting an increased amount of vitamin C is especially important if you smoke, as smoking increases both your risk of catching a cold and your body's need for this protective vitamin.


6. Ginger

Many people find fresh ginger root helps treat the coughing and fever that often accompany colds and flu. Try making a ginger tea:

7. Vitamin C sources

Citrus fruits aren't the only foods high in vitamin C. Potatoes, green peppers, strawberries and pineapple can help as your daily cold-fighting food arsenal.



So which one would u prefer?


Petua untuk Menjaga Kesihatan Buah Pinggang dan Mengelak Penyakit Gout



1. Minuman yang diambil hendaklah melebihi 2 liter sehari. Orang banyak bekerja kuat dan berpeluh perlu mengambil air yang lebih lagi. 

2. Elakkan kacang tanah, kacang putih dan segala kacang bergaram

3. Elakkan segala macam buah-buahan jeruk kering seperti asam boi, buah kana, dan lain-lain.

4. Elakkan segala macam buah-buahan jeruk basah seperti mangga jeruk, ceremai dan anggur jeruk.

5. Elakkan memakan mi segera seperti mi maggi dan sebagainya.

6. Elakkan memakan makanan rapu seperti twisties, chikadess, O ring dan sebaginya.

7. Elakkan memakan mi kuning dan roti canai. (Gantikan mi kuning dengan spaghetti dan roti canai dengan capati dan tosei)

8. Elakkan Nescafe, air Sunquick, Orange Squash dan segala minuman berperisa kerana kandungan utama minuman ini ialah bahan kimia, pewarna dan perisa.

9. Elakkan minum teh kedai kerana teh kedai adalah teh recycle yang semata-mata dibuat dari bahan kimia pewarna dan perisa.

10. Elakkan chokelat dan kurangkan air Milo. Gantikan Milo dengan Horlicks.

11. Elakkan mengambil sebarang air minuman bergas.

12. Elakkan mengambil jambu batu atau jus jambu batu.

13. Kurangkan atau minimakan pengambilan durian, rambutan, ciku, mangga siam, mata kucing siam dan longan. (Makan ala kadar sahaja)

14. Elakkan tembikai dan tembikai susu.

15. Kurangkan pengambilan kerang, ketam, udang dan sotong. Makan sedikit sahaja dan jangan kerap mengambilnya.

16. Kurangkan mengambil ayam daging kerana mengandungi beta agonist dan pelbagai hormon penggemuk. Ayam ini dibesarkan di ladang cuma 31 hari sahaja akibat diberikan ubat-ubatan ini. Cuba gantikan dengan ayam kampung atau ayam yang dijual di pasar ang kulitnya berwarna kuning. Ayam ini tidak mengandungi ubat-ubatan terlarang.

17. Bila makan daging, pilih daging tanpa lemak (tendon). Bila makan ayam (kampung) pilih makan bahagian dada dan elakkan bahagian banyak tendon seperti wing (kepak) dan peha.

18. Elakkan makan buah oren seperti oren Sunkist, air limau seperti air Teh O limau.

19. Elakkan makan cendawan dan produk cendawan.

20. Elakkan makan ikan berbisa seperti ikan semilang dan ikan pari.

21. Elakkan makan organ dalaman seperti hempedal, hati, jantung dan telur ikan.

22. Kurangkan makan makanan kari seperti kari ikan dan daging.

23. Elakkan sayur kacang buncis, bayam, petola dan bunga kubis

24. Elakkan berlari dan melompat (gantikan dengan berjalan) bagi yang sudah mengalami gout.

25. Elakkan berurut terutamanya di bahagian pinggang.

26. Kurangkan atau elakkan pulut, keladi, keledek, kentang dan ubi.

27. Elakkan jering, petai dan kerdas.

28. Kurangkan pengambilan minyak kelapa sawit.

29. Elakkan sebarang uabat-ubatan seperti pain killer dan sebagainya.

32. Kurangkan atau elakkan tepung putih (tepung gandum) serta makanan yang dibuat daripadanya termasuk roti putih. Tepung ata yang digunakan membuat capati adalah baik.

34. Elakkan Ikan masin jeruk seperti ikan tenggiri.

35. Elakkan sayuran jeruk.

36. Elakkan makanan dalam tin seperti sardin dan buah-buahan bertin.

37. Elakkan telur masin.

38. Elakkan cuka makanan tiruan (usahakan cuka makan asli dari apel hijau)

EFFECT OF COLD WATER


Thursday, 2 August 2012

PERISTIWA-PERISTIWA DALAM BULAN RAMADAN

1. Perang Badar Al-Qubra

Perang Badar terjadi pada tahun ke-2 setelah hijrah di bulan Ramadhan. Bagi kaum muslimin, perang Badar mempunyai arti sejarah tersendiri, sebagai tonggak sejarah terpisahnya kubu Al-Haq dan kubu Al-Bathil. Perang itu tepatnya terjadi tanggal 17 Ramadhan.

2. Peristiwa Nuzul Al-Quran
Peristiwa turunnya ayat al-Qur'an yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

3. Persiapan tentera Islam menghadapi Perang Khandaq/Ahzab
Rasulullah saw meminta pandangan para sahabatnya dalam menghadapi peperangan ini. Salman al-Farisi mengusulkan supaya digali parit di sekitar kota Madinah. Kemudian bersama Rasulullah saw kaum Muslimin keluar dari kota Madinah dan berkemah di lereng Gunung Sila dengan membelakanginya. Mereka mulai menggali parit yang memisahkan mereka dengan musuh mereka. Waktu itu jumlah kaum Muslimin sebanyak tiga ribu sedangkan kaum Quraisy bersama kabilah-kabilah lain berjumlah sepuluh ribu.

4. Perang Tabuk
Dalam sejarah Islam, peperangan ini merupakan peperangan terakhir bagi Nabi Muhammad s.a.w. Perang ini telah berlaku pada bulan Rejab ketika tahun ke-9 Hijrah (Oktober 631 M). Keadaan cuaca pada ketika itu adalah terlalu panas terik dan tempat berlakunya peperangan itu, Tabuk merupakan destinasi padang pasir yang terlalu jauh menyukar para musafir. Setelah segala-galanya selesai tentera Islam berjalan pulang ke Madinah di bulan Ramadan dengan selamatnya tanpa seorang pun yang terkorban nyawa.

5. Pembukaan kota Mekah
Berikutan dengan perlanggaran perjanjian Hudaibiyah oleh kaum musyrikin Mekah, Nabi Muhammad SAW dan umat islam mengambil keputusan untuk menyerang dan memasuki Kota Mekah.

6. Tertawannya Garis Bar Lev, Israel
Pada bulan Jun 1967, berlaku Perang Enam Hari antara Israel dengan Mesir, Syria dan Jordan. Dalam pertempuran itu , Israel berjaya menduduki Bukit Golan, Syria di utara serta Semenanjung Sinai, Mesir di selatan sehingga ke Terusan Suez. Selepas itu, Israel membina barisan pertahanan di Sinai dan Bukit Golan. Pada tahun 1971, Israel memperuntukkan 500 juta dolar Amerika bagi membina kubu dan kerja tanah raksasa yang dinamai Garis Bar Lev sempena nama Jeneral Israel, Haim Ber Lev.
Israel bermegah dengan kubu Bar Lev yang didakwa tidak dapat ditawan kerana mempunyai kekebalan dan teknologi peralatan yang canggih. Namun, tentera Islam berjaya menawan kubu itu sekaligus mengalahkan Israel.

7. Perang Ain Jalut
Pada 15 Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 Masihi, angkatan tentera Islam bangkit membuat serangan balas. Tentera Islam dan para ulama pimpinan Sultan Qutuz dari Dinasti Mamluk, Mesir mara ke Palestin selepas Mongol menguasainya. Kedua-dua pihak bertemu di Ain Jalut. Dalam pertempuran itu, tentera Islam meraih kemenangan dan berjaya menawan Kitbuqa Noyen, seorang Leftenan Kristian yang memberi nasihat kepada Hulagu Khan bagi menyerang Baghdad. Kitbuqa akhirnya dihukum bunuh. Kemenangan itu adalah suatu yang luar biasa apabila Mongol yang terkenal dengan keganasan akhirnya kalah kepada tentera Islam.

8. Kekalahan Tentera Salib
Perang Hittin, salah satu perang besar dalam sejarah dunia, yang dimenangi pasukan Islam. Guy dan Reynald ditawan dan dihadapkan ke hadapan Salahudin. Reynald dibunuh oleh Salahudin dan Guy diseret Salahudin ke Jerusalem. Pasukan Islam memenangi pertempuran di Arce lima hari selepasnya. Wilayah dari Gaza hingga Jubayl dikuasai Salahudin pada awal September. Pada hari Jumaat, 2 Oktober 1187, Salahudin berjaya menawan Jerusalem. Jatuhnya Jerusalem ke tangan umat Islam adalah puncak kejayaan Salahudin dalam memimpin umat Islam semasa Perang Salib. Merebut Jerusalem dari tangan kaum Frank adalah cita-cita terbesar Salahudin dan Perang Salib Kedua berakhir dengan kemenangan umat Islam.

9. Perluasan negara Islam di Andalus.

Andalus adalah nama Arab yang diberikan kepada wilayah-wilayah bahagian Semenanjung Iberia yang diperintah oleh orang Islam selama beberapa waktu bermula tahun 711 hingga 1492 Masihi. Pada 28 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, panglima Islam bernama Tariq bin Ziyad dihantar pemerintahan Bani Umaiyah bagi menawan Andalus. Tariq memimpin armada Islam menyeberangi laut yang memisahkan Afrika dan Eropah. Selepas pasukan tentera Islam mendarat, Tariq membakar kapal-kapal tentera Islam supaya mereka tidak berfikir untuk berundur. Akhirnya Andalus ditawan dan menyelamatkan rakyatnya yang dizalimi. Islam bertapak di Andalus selama lapan abad dan meninggalkan kesan tamadun yang tinggi nilainya kepada dunia barat.

10. Pembebasan Sinai

Tentera Mesir dan Syria menyerang Israel serentak pada hari perayaan Yahudi Yom Kippur. Mesir menyerang kubu sekitar Terusan Suez dan Sinai sementara Syria menyerang kubu di Bukit Golan dan Israel mengalami kerosakan teruk. Walaubagaimanapun, Mesir gagal menembusi kubu pasir Bar Lev walaupun menggunakan teknologi ketenteraan yang mahal. Amerika Syarikat membekalkan senjata kepada Israel selepas tiga minggu peperangan dan mereka berjaya mengundurkan tentera Arab dan merampas kembali Sinai dan Bukit Golan.

Sunday, 22 July 2012

TUNJUK AJARKU SIFU

Assalamualaikum....
Selamat berpuasa semua....
Okay, post kali ini saya buatkan khas utk seseorang.....(suspens je)
Hmm, dia merupakan seorang wanita.....jeng3
Nama glamournya dikalangan keluarga ialah Along....kalo kwn dia pulak panggil dia fatin or athirah...
Dia merupakan pemilik blog http://petanipintar.blogspot.com.......(usha2 la nnt k)
Tak lama lagi dia akan menyambung perjuangannya di UM......kos usuluddin-dakwah....
Sebenarnya dialah yang telah bnyk memberi tunjuk ajar kepada saya utk membuat blog nieeee....tengs along~
Sebelum ni, kami berkongsi hobi yang sama iaitu berbasikal dan berjogging pada waktu petang di sekitar rumah kami yang indah lagi permai ini......ngee
Motif utama kami ialah untuk menyihatkan badan serta meninggalkan lemak2 berlebihan di tepi jalan sewaktu kami sebok berjogging.....hihihi
Sempena bulan Ramadhan ni, kami cuti dr bersenam sekejap.....takot x sempat smpai umah lak kalo berjogging ptg2 tue....ahaks
Lepas raya ni, along dan saya akan pergi ketempat perjuangan kami masing2....lepas tu, x tahu bila pulak boleh berjumpa untuk menjalankan aktiviti berjogging bersama2.....muahaha..tah pape ayat aku nih....
Apapun, kak nun wish semoga along dapat menyesuaikan diri nanti, dan gembira mendapat kawan baru disana nantiii.....Semoga dipermudahkan segala urusan......amin....
Walaupun kita terpisah jauh, tapi facebook ada menghubungkan kita...cece....
Kenang daku dalam doamu....;)

Sebelum berpisah, nah beberapa pic kitorang....




Okay....itu sahaja....bye...Salam.....^_^

Saturday, 21 July 2012

FADHILAT DAN KELEBIHAN SOLAT TARAWIH

Saidina Ali Abi Talib ra. meriwayatkan sebuah Hadis (yang panjang) daripada Rasulullah s.a.w. iaitu jawapan
baginda ketika ditanya oleh para sahabat mengenai fadhilat dan kelebihan solat Tarawih pada setiap malam
di bulan Ramadhan.
Beliau bersabda bahawa :



MALAM ke 1
Diampuni dosa-dosa orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

MALAM ke 2
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih,serta dosa-dosa kedua ibu bapanya.


MALAM ke 3
Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.


MALAM ke 4
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperoleh pahala sebagaimana pahala yang diperoleh oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur , Injil dan Al-Quran.


MALAM ke 5
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.


MALAM ke 6
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap bahu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

MALAM ke 7
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir'aun dan Hammann.


MALAM ke 8
Allah S.W.T mengurniakan pahala kepada orang yang bersolat Tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.


MALAM ke 9
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

MALAM ke 10
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dah akhirat.


MALAM ke 11
Ia meninggal dunia didalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.


MALAM ke 12
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.


MALAM ke 13
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukkan.

MALAM ke 14
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T tidak akan menyesatkan mereka.


MALAM ke 15
Semua malaikat yang memikul Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.


MALAM ke 16
Allah S.W.T menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.


MALAM ke 17
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.


MALAM ke 18
Malaikat akan menyeru : Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).


MALAM ke 19
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.


MALAM ke 20
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.


MALAM ke 21
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat daripada cahaya.


MALAM ke 22
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman daripada sebarang huru-hara pada hari tersebut.


MALAM ke 23
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.


MALAM ke 24
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk 20 tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.


MALAM ke 25
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.


MALAM ke 26
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala 40 tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.


MALAM ke 27
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi Titian Sirat sepantas kilat.


MALAM ke 28
Allah S.W.T akan menaikan kedudukan 1000 darjat di akhirat.


MALAM ke 29
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala 1000 haji yang Mabrur.


MALAM ke 30
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud) : Wahai hambaku ! , makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam Syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama Salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.

TIPS KEJUTKAN ORG BANGUN SAHUR

Photo: TIPS KEJUTKAN ORG BANGUN SAHUR yg agak MENCABAR hihi
khas utk org yg liat bangun sahur...

1. Pegang anak jari kiri atau kanan sambil memanggil nama dia perlahan2
2. Sentuh bahu orang yang tidur tu dan goyangkan perlahan lahan sambil panggil nama dia...
3. Renjis air kat muka dia...
4. Tampar tampar manja pipi dia..
5. Tutup kipas/air cond

Tapi kalau still tak ada effect,

1. Jerit nama dia sekuat hati...
2. Gigit ibu jari kaki dia, macam hantu toyol gigit
3. Simbah air sebaldi, kalau boleh air rendam baju dalam dan stokin busuk korang
4. Tarik rambut dia sampai jatuh dari tilam
5. Goyang badan dia kuat - kuat dan jerit 'tsunami!' tsunami!

Tapi kalau still tak ada effect gak,

1. Pergi kat telinga dia...then sebut maa rabbuka! sambil seru nama dia banyak - banyak kali...
2. Pergi dekat dengan dia dan baca je surah Yaasin!

Tapi kalau still tak ada effect gak...Ni je la cara terakhir

1. Panggil je orang masjid atau surau untuk uruskan...kerana Tuhan lebih menyayanginya...Innalillahi wa inna ilaihi roji un...

Friday, 20 July 2012

SALAM RAMADHAN

Assalamualaikum.....
Selamat berpuasa u ollz.....(kpd yg x buleh posa tu nnt ganti keh) hihi
Okay, hari ni 21 Julai 2012 bersamaan 1 Ramadhan tahun 1433H......
Kejap ja masa berlalu.....x lama lagi raya pulak....cece...baru 1st day posa...heee
Hmm, dalam menjalani ibadah puasa ni, korang kalo buleh jangan la buat kesilapan yang kerap muslim lalukan dalam bulan Ramadhan........
Saya ada terbaca kt blog Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman, dia ada tulis beberapa kesilapan yang kerap dilakukan oleh kita muslim ni dalam bulan Ramadhan.....


Jom kita tgk apa dia kesalahan tu......



Haaa, tu la kesilapan yang kerap muslim lakukan dalam bulan Ramadhan.......
Disini saya ingin seru diri saya sendiri dan rakan2 smua agar menghindari kesilapan-kesilapan tersebut....
Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan2 sebelumnya.....
Anggaplah Ramadhan kali ini umpama Ramadhan yang terakhir untuk kita......
Semoga ibadah yang dikerjakan diterima oleh-Nya.....Ameen~

Thursday, 19 July 2012

MUKADIMAH

Assalamualaikum....
Apa khabar u ollz? sehat?
Saya baru nak berjinak-jinak dalam dunia blog ni.....^_^
This is my 1st post....so, apa kata kita berkenalan dulu.....ahaks
Nama saya Nabilah Hanun Binti Mohamad  Rathi..
Baru berusia 22 tahun.... (baru la konon)haha
Masih menuntut ilmu di sebuah institusi pengajian tinggi awam....ce teke katne....;P
Merupakan anak ke4 dari 5 orang adik beradik....
Saya ada 7 orang anak sedara yang kiut miut....tetibe rindu kat diorang.....sobs...;(
Saya berasal dari........saya pun x pasti dari mana.....rumah saya terletak di Kulim,Kedah.......
Tapi sekarang tinggal di Perlis.....saya dilahirkan di Hospital Bukit Mertajam, Pulau Pinang.....
so, u ollz teke sendiri la saya dari mana keh.....
Hmm, macam2 nk tulis tapi masa x mengizinkan.......
So, xpe....bnyk masa lagi....nnt kita sambung keh....bubyee 
This is meeeee.....kawan baru anda......HIHI


Bye! jumpa lagi..sekian terima kasih~